Cronică ROXETTE, 19 Iulie 2012, Cluj Arena

Septembrie 22, 2012

Pe data de 19 Iulie a avut loc, pe Cluj Arena, unul dintre cele mai aşteptate concerte ale verii din România. Prin prisma amploarei determinată de numărul semnificativ de participanţi, dar şi prin aceea a mediatizării evenimentului inclusiv în afara ţării, în favoarea cărui fapt stă prezenţa la concerte a fanilor Roxette inclusiv din Australia, Rusia sau Germania, cu siguranţă acesta are să rămână drept cel mai important eveniment concertistic al anului în Cluj-Napoca. Anunţat cu surle, tobe şi mult fast, concertul suedezilor de la Roxette – primul al lor în această zonă a ţării – a trezit interes din partea publicului din toate zonele ţării: cunosc persoane care au venit special pentru acest concert din Iaşi sau din Constanţa şi sunt convins că toate zonele geografice ale României au fost reprezentate. Cu toată sinceritatea, ţinând cont de modul în care s-a mobilizat lumea spre a-şi achiziţiona bilete până cam cu 1-2 săptămâni înainte de eveniment, nu m-aş fi aşteptat ca previziunile organizatorilor – 25.000 de spectatori – să se adeverească … şi nici nu s-au adeverit, dar, totuşi, prezenţa mi-a depăşit aşteptările.

Balul a fost deschis, la ora 19, de catre cei de la Les Elephants Bizarres, iar la ora 20 au urcat pe scena de la Cluj Arena localnicii de la Grimus, cei care au în panoplie nu numai participarea la diverse festivaluri importante (Sziget, Exit Festival, Szin Festival, B’estfest, ARTmania, Peninsula, FânFest, SamFest, Stufstock, Cokelive Festival, Rock În Port, Rock La Mureş etc.) ci şi participarea, ca şi opening act, în deschiderea concertelor unor trupe faimoase (Eros Ramazzotti, Placebo, Sophie-Eliss Bextor etc.). Întrucât nu am luat parte la primele două concerte ale serii decât auditiv, din afara stadionului, voi rezuma cronica de faţă la prestaţia suedezilor care au scris istorie în anii 90.

La ora 21:15, sarabanda hiturilor a început cu excelenta Dressed For Success … aveam din start premisele unui concert care se va axa aproape de 100% pe piesele care au făcut din Roxette poate cea mai îndrăgită trupă pop-rock a anilor 90. Rând pe rând, cei 5 muzicieni care îi acompaniaza în acest turneu au urcat pe scenă, Marie Fredriksson si Per Gessle nelăsându-se aproape deloc aşteptaţi. Din ceea ce am văzut din tribune, nu aş putea zice că s-a stârnit o veritabilă rumoare … asta, poate si datorită faptului că, din păcate, poziţia îndepărtată de scenă pe care am avut-o iniţial nu m-a ajutat să disting prea multe dintre cele petrecute pe scenă, iar aici aş acorda un mare minus organizatorilor, care au fixat preţurile biletelor pentru tribună la aproape acelaşi nivel cu al celora de la Golden Circle, în condiţiile în care, cu cât înaintai pe rândurile inelului al 2-lea de la tribune, cu atât vizibilitatea scenei scădea până către jumătate, nemaiaducând în discuţie faptul că nu se distingea mai nimic din ceea ce se întâmpla pe scenă. M-a surprins, totuşi, că au ales să înceapă cu multe superhit-uri, aşteptându-mă să mai includă şi piese mai puţine populare; acest fapt a determinat ca publicul, care nu a avut întocmai o atitudine energică, să fie ţinut într-un permanent vibe, indiferent că era la Golden Circle, la gazon sau la tribună … da, chiar si la tribune am văzut oameni care s-au ridicat de pe scaune şi s-au antrenat în mişcări pe care spaţiul liber redus le-a permis. Am coborât la gazon, pentru că vroiam să simt mai bine concertul şi să mă simt eu mai bine … altă viaţă! Sunet grozav, ritm bun, prestaţie totală, prestanţă ireproşabilă! … a fost momentul în care concertul a început, cu-adevărat, pentru mine! Într-o interpretare impecabilă, nesperat de bună aş zice cel puţin din partea lui Marie – care să ştie că şi-a încetat, timp de 7 ani, activitatea muzicală, datorită unei boli incurabile – Roxette au făcut un spectacol căruia cu greu îi poţi găsi ceva de reproşat! Dacă muzicienilor nu li se poate reproşa mai nimic, în schimb, tehnicienii de sunet nu au fost inspiraţi, în prima parte a concertului, cu reglajul balansului tobelor … cel puţin, la tribună, s-a auzit un decalaj suparător, care, din fericire, a fost remediat pe parcurgerea piesei Stars. Desigur că toţi ochii stateau aţintiţi asupra celor doi, dar, din când în când, acestia se mai clinteau si către muzicienii care îi acompaniau, care au făcut o excelentă treabă, chit că par a fi pusi acolo doar pentru a-i evidenţia şi mai mult pe Marie şi pe Per! Un alt aspect pozitiv al show-ului mi s-a parut aranjarea luminilor pe scenă … difuze, acestea – în special cele două lumini roşii din lateralul scenei, care făceau ca întreaga scenă să semene cu o sală de cinema – au creat o atmosferă intimă, în ciuda (sau, aş zice, întocmai datorită!) unor explozii de lumină rare, dar bine gândite. Nu aş mai spune decât că show-ul, în integritatea sa, a fost unul total, extrem de bine calculat şi sincronizat! Un moment absolut emoţionat s-a petrecut catre finalul concertului când, în cadrul momentului dedicat solo-ulurilor instrumentistilor, chitaristul a interpretat câyeva secvenţe din celebra Ciocârlie!

Pentru bis, programul de turneu (setlist-ul a coincis perfect cu cel al majorităţii concertelor din cadrul turneului World Tour 2012) a pregatit piesele Listen To Your Heart şi The Look, legate extraordinar între ele! Apoi, pe scenă au mai rămas doar Marie si Per, care, legaţi la braţ şi într-o continuă mişcare de-a lungul scenei, au interpretat balada Church Of Your Heart.

Spectacolul, care a durat peste 2 ore şi s-a încheiat în jurul orei 23:00, s-a bucurat de o prezenţă de aproximativ 20.000 de oameni, limitaţi la a se răspândi pe doar ceva mai mult de jumătate din suprafaţa gazonului şi a arenei. A fost cât se poate de evident faptul că concertul de la Cluj Napoca a fost unul dintre cele mai reuşite din întreg turneul, început anul trecut, fapt evidenţiat şi de Per, la finalul concertului!

Playlist ROXETTE:

01. Dressed For Success;
02. Sleeping In My Car;