Cronica SamFest Rock 2012, Ziua a 2-a (07 Iulie 2012)

Septembrie 20, 2012

Ziua a 2-a de distracţie la SamFest Rock 2012 a debutat, propriu-zis, în jurul orei 11:30, cu parada moto şi a continuat, în jurul orei 13:00, cu un concurs de miss ale cărui probe au fost dintre cele mai năstruşnice (concursul de miss poate fi vizionat aici: http://www.youtube.com/watch?v=WLda_Y4yu_8&list=UUHgJQ0W3dHp4QY084zLVWPw&index=4&feature=plcp) ambele desfăşurate pe acordurile de blues ale localnicilor de la THE BLACK RIVERS BLUES BAND (câteva momente din spectacolul lor pot fi urmărite accesând http://www.youtube.com/watch?v=yPrzk_QbpUM&list=UUHgJQ0W3dHp4QY084zLVWPw&index=7&feature=plcp) dar concertele de festival, cu 3 mai numeroase decât în prima zi, au debutat în jurul orei 17:15. Datorită unor neprevăzute si nedorite evenimente, ordinea prestaţiei trupelor a fost uşor modificată, astfel încât, surprinzător, ziua concertistică a fost deschisă de prestaţia celora care sunt consideraţi a fi „cea mai veche trupă românească de metal în etate”: petroşănenii de la GOTHIC!

Este pentru a 3-a oară când am ocazia să-i văd, toate 3 în decurs de doar 3 luni, şi pur şi simplu pot să spun că m-am îndrăgostit de prestaţiile live ale acestei trupe! Gothic sunt, într-adevăr, excepţionali! Petroşănenii au avut parte de un public numeros şi devotat, atât tineri, cât şi persoane mai “trecute” – inclusive, fani care au venit special din Vale pentru a-i susţine! Gothic este, într-adevăr, o trupă cu ştate vechi, care sună extraordinar şi care ştie să îşi ţină aproape publicul, în clocot chiar! Nu numai că fac o muzică cu totul deosebită faţă de alte trupe de melodic death din România, dar o şi livrează cu o apetenţă deosebită publicului care de mai bine de 20 de ani le este alături. Gothic este, într-adevăr şi pe bună dreptate, o veritabilă legendă vie a scenei metal româneşti! La SamFest Rock 2012, timp de 45 de minute, nu cred că exagerez spunând că celor prezenţi li s-a prea dat răgaz pentru a respira! Playlist-ul lor a fost blindat de piese memorabile, cum ar fi Far, Deep In The Cold, Memorial Winter, Regrets, Anguish sau Anthem Of Hate! Alături de Tiarra, care au performat în ultima zi de festival, Dragoş Dadu (voce), Alin Petruţ (chitară, backing vocals), Alin Moise (chitară), Csaba TalyTalpai (chitară bas, backing vocals) şi Vlad Golgoţiu (tobe) chiar merită să reprezinte România la Wacken Open Air, pe data de 28 Iulie! Sunt convins că o vor face cu cinste!

Playlist GOTHIC:

01. Grown In Black;

02. Expect The Worst;

03. Anthem Of Hate;

04. Far, Deep In The Cold;

05. Memorial Winter;

06. Regrets

07. Eternity;

08. Anguish.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei GOTHIC, vă invit să accesaţi http://www.myspace.com/gothicromania

Înregistrarea video integrală a concertului GOTHIC de la SamFest Rock 2012 poate fi urmărită mai jos

Cei de la WHITE WALLS sunt consideraţi a fi veritabile revelaţii ale scenei metal româneşti din ultimii ani! Am avut ocazia, în acest fel, să îmi confirm sau infirm impresiile pe care mi le-au lăsat odată cu concertul lor de la OST. Şi se pare că îmi voi confirma respectiva părere. Lve sună foarte bine, asta m-a şi convins să merg şi să îi urmăresc! Au un sound definit, iar complexitatea muzicii lor este rar întâlnită la trupele româneşti. Live, însă, schimbăm placa … nu m-au atras cu absolut nimic! E drept, n-au avut parte de o sonorizare propice (nu a fost trupă care să nu aibă probleme cu sunetul), dar White Walls chiar mi s-a părut că au sunat prost şi din neştiinţa lor. A fost primul meu contact cu această trupă … totuşi, am să le mai acord o şansă la SamFest, pentru că am convinegerea potenţialului de care trupa dispune. Eugen Brudaru (voce), Alexandru-Eduard Dascălu (chitară), Şerban-Ionuţ Georgescu (chitară bas) şi Marian Mihăilă (tobe) s-au bucurat de oareşice apreciere din partea publicului, semn că opinia mea, poate, se află în minoritate. Timp de oră, au cântat piese cuprinse pe primul şi, deocamdată, singurul material discografic al trupei: full-length-ul Mad Man Circus, datat 2010. Aveam o curiozitate aparte, aceea de a auzi live interpretarea piesei Curtains, care mi se pare o compoziţie cum rar mi-a fost dat să aud, din punctul de vedere al complexităţii liniei melodice şi al sound-ului. Aceasta a închis pe o notă ascendentă prestaţia submediocră a constănţenilor.

Playlist WHITE WALLS:

01. Friends For A While;

02. The One Who Walks …;

03. …Into The Water;

04. Patience;

05. Another Sun;

06. Sinners;

07. Curtains.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei WHITE WALLS, vă invit să accesaţi http://whitewalls.ro/ şi http://www.myspace.com/whitewallsofficial

Înregistrarea video integrală a concertului WHITE WALLS de la SamFest Rock 2012 poate fi urmărită mai jos

În jurul orei 19:00, pe scena de la SamFest Rock 2012 au urcat maghiarii de la OSSIAN. Ca şi cei de la KALAPÁCS, aceştia sunt veritabile legende ale scenei rock maghiare. Heavy metal-ul lor îţi poate ajunge pe plac şi dacă nu le înţelegi versurile. Cu numele trupei fiindu-le inspirat din mitologia celtică, Endre Paksi (voce), Attila Wéber (chitară), Richárd Rubcsics (chitară), Krisztián Erdélyi (chitară bas) şi  Péter Hornyák (tobe) au interpretat, rând pe rând, toate şlagărele care i-au făcut celebri, începând cu A Rock Katonái”, la Ácelsziv, la 15 Pérc sau la Nincs Válasz. Cu un instrumental plăcut, nu şi virtuos, cei de la Ossian au strâns ceva mai mulţi români la concertul lor decăt au făcut-o cei de la Kalapács.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei OSSIAN, vă invit să accesaţi http://ossian.hu/

Înregistrarea video integrală a concertului OSSIAN de la SamFest Rock 2012 poate fi urmărită mai jos

A urmat concertul pe care l-am aşteptat cel mai mult la această ediţie de SamFest Rock! Ei bine, pentru prima dată în istoria festivalului, o trupă cunoscută de technical death metal avea să urce pe scena festivalului. Este pentru a doua oară în decurs de 8 luni în care am ocazia să-i văd la lucru pe polonezii de la DECAPITATED, însă concertul lor de la Cluj-Napoca recunosc că nu mi-a lăsat gustul dorit. Prin urmare, trăgeam speranţe ca show-ul polonezilor să sune altfel. Şi au sunat demenţial! Prin câte încercări i-a trecut timpul, şi, totuşi, au rămas, parcă, aceiaşi! Fără comunicare, fără excesive tehnici de impulsionare a publicului, polonezii şi-au făcut extrem de bine treaba, dovedind o desăvârşită tehnicitate. În asentimentul tuturor cred, însă concertul a durat extrem de puţin – sub 45 de minute, deşi se anunţase, iniţial, că ar urma să dureze peste o oră (abia după terminare am putut să ne dăm seama cărui fapt i se datorează acest lucru, cei de la Korpiklaani având nevoie de mai bine de jumătate de oră de soundcheck până să-i dea bice prestaţiei). Ca atare, setlist-ul pregătit de către Rafał Piotrowski (voce), Wacław Kiełtyka (chitară) şi Kerim Lechner (tobe) a însumat doar 6 piese, deşi am impresia că pregătiseră încă 3-4 piese, pentru a-şi completa concertul. Dacă concertul de la Cluj Napoca nu s-a bucurat nici de o sonorizare strălucită, nici de o atitudine deosebită din partea trupei – aflată în ultimul concert din respectivul turneu balcanic – cel de la Satu Mare a fost pe nemeritat scurtat. Un moment de “românism” din cadrul concertului a fost acela în care Rafal s-a urcat pe buxele din faţa scenei, iar acestea au fost interzise la a mai fi călcate … fapt desconsiderat de către solistul Korpiklaani, care s-a ales cu un plonjon de toată frumuseţea pe acestea.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei DECAPITATED, vă invit să accesaţi http://www.decapitatedband.net/ şi http://www.myspace.com/decapitated

Înregistrarea video integrală a concertului DECAPITATED de la SamFest Rock 2012 poate fi urmărită mai jos

O apreciere deosebită o am faţă de ceea ce s-a petrecut în pauza (excesiv de lungă) ce a urmat concertului celora de la Decapitated şi a precedat concertul headliner-ilor festivalului, finlandezii de la KORPIKLAANI, anume faptul că din boxe răsunau piesele finlandezilor. Este o idee de luat în calcul şi pentru organizatorii altor festivaluri, pentru că astfel, nu numai că ţii publicul în priză (să fim serioşi, majoritatea publicului nu e interesat de ceea ce se întâmplă între concerte, nici măcar în boxe), dar îl şi antrenezi pentru ceea ce are să se întâmple, astfel încât, odată ajunsă pe scenă, respectiva trupă să se poată bucura de un public deja animat, încă de la primele piese.

După mai bine de jumătate de oră de fineţuri tehnice, Jonne Järvelä (voce, chitară), Jaakko „Hittavainen” Lemmetty (vioară, jouhikko și woodwinds), Kalle „Cane” Savijärvi (chitară), Jarkko Aaltonen (chitară bas), Juho Kauppinen (acordeon) şi Matti „Matson” Johansson (tobe) au luat în primire scena, pe un fundal scenic asigurat de un banner constând în coperta celui mai recent album al lor (Ukon Wacka – 2011) şi costumaţi în straie tradiţionale. Deşi cântă doar în limba finlandeză, Korpiklaani reuşesc să transmită o stare emulsivă oricărui public în faţa căruia s-ar afla, prin faptul că temele principale ale majorităţi pieselor sunt date de cuvinte cu circulaţie internaţională. Deşi în număr de 6, acest fapt nu i-a împiedicat să acapareze fiecare centimă a scenei, printr-o mişcare emancipativă permanentă. Plini de voie bună, aceştia au comunicat cu publicul, au fost beseli mai tot timpul şi chiar au anticipat piesele Vodka, Tequilla sau Beer, Beer, prin sorbirea cu nesaţ a celor 3 licori (unii din public, le-au sugerat, mai apoi, să compună o piesă având la bază băutura tradiţională românească multidistilată). Părea că toată lumea era captivată, într-un fel sau altul, de cele de pe scenă, iar cunoscătorii au putut remarca piese cum ar fi Rauta, Ukon Vacka, “Kunnia” sau Pellonpekko. După ceva mai mult de 90 de minute, a venit rândul ca şi finlandezii să îşi rămas bun, pentru a 3-a oară în carieră, de la publicul roman, în uralele exclamtive ale acestuia, fapt pentru care “băieţii veseli” au revenit pe scenă şi ne-au mai delectat cu 3 piese.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei KORPIKLAANI, vă invit să accesaţi http://www.korpiklaani.com/ şi http://www.myspace.com/korpiklaani

Primele 3 piese din cadrul concertului KORPIKLAANI de la SamFest Rock 2012 pot fi urmărite mai jos

Chiar dacă prestaţiile trupelor străine aveau să se încheie odată cu prestaţia finlandezilor, pe scenă mai aveau să performeze trei trupe autohtone, primele două fiind trupe exponenţiale pentru scena metal românească, iar ce de-a treia – ultima a festivalului avea să aducă un tribut unei legende a heavy-metal-ului, plecată prematur dintre noi, pe data de 16 Mai 2010.

Clujenii de la ALTAR sunt o prezenţă constantă atât pe scena festivalului sătmărean, cât şi pe scenele festivalurilor dedicate tuturor trupelor româneşti importante. Statul, vreme de peste 5 ani, în Cluj Napoca, oraşul-temelie al trupei, mi-a dat ocazia de a-i vedea de nenumarate ori, însă pot să spun că Csaba „Andy Ghost” Pákay (voce), Doctor Damian (chitară), Teo Peter Jr. (chitară bas) şi Zsolt “Levi” Janky (tobe) nu au reuşit de multe ori să se ridice la grandoarea pe care au dat-o cu ocazia SamFest Rock-ului acesta, deşi este una dintre puţinele trupe româneşti pe care le admir, pentru tenacitatea de care dovadă de 22 de ani încoace şi pentru faptul că îşi profesionalizează nostant apariţiile, nu numai din punct de vedere muzical, făcând din concertele lor ceva deosebit! Beneficiind de un timp pentru exprimare consistent (aproximativ o oră), thrash-erii clujeni au făcut un rendez-vous prin discografia lor, de la Protest, la Singur Împotriva Tuturor sau la Mantra. Deşi cei rămaşi în faţa scenei n-au fost în număr prea mare, cred că şi cei de la mese au avut urechile aţintite şi la altceva decât la poveşti vânătoreşti. Desigur că am fost onoraţia şi cu o re-apariţie pe scenă, materializată prin piesele Mum şi Prison Of Death.

Playlist ALTAR:

INTRO;

01. Face Your Fear;

02. Ritual;

03. Născut Învingător;

04. Protest;

05. Make Yourself Heard;

06. Atitudine;

INTRO – The Time Has Come;

08. Invasion;

09. Singur Împotriva Tuturor;

INTRO – The Day After;

10. Never Back Down;

INTRO – Mantra;

11. Mantra;

12. La Noi..

ENCORE:

13. Mum;

14. Prison Of Death;

OUTRO.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei ALTAR, vă invit să accesaţi www.altar.ro şi http://www.myspace.com/altarro

2 piese din cadrul concertului ALTAR de la SamFest Rock 2012 pot fi urmărite mai jos

După ora 2 a nopţii, pe scenă şi-au făcut apariţia membrii uneia dintre trupele româneşti – mult mai puţine decât ar părea – pe care chiar le apreciez. Careienii de la PSYCHO SYMPHONY sunt realmente o prezenţă muzicala unică pe scena românească, fiind, cred, singura trupă de psichedelic-progressive de la noi din ţară. Mi-au plăcut enorm din chiar primul moment al primei audiţii! Sunt tehnici nevoie-mare, au apariţii rarisime, sunt mult prea puţin apreciaţi pentru ceea ce fac. Ora târzie pare să le fi constituit un dezavantaj. Emil Gherasim (voce, chitară), Attila Mogyorós (chitară), Róbert Gindele (chitară bas) şi Gábor Gindele (tobe)  nu au ţinut cont de acest lucru şi au oferit circa 45 de minute de progressive metal de calitate.

Playlist PSYCHO SYMPHONY:

01. Abyss;

02. Purple Coloured Kingdom;

03. Instru-Mental;

04. The King;

05. Fever.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei PSYCHO SYMPHONY, vă invit să accesaţi http://www.psychosymphony.ro/ şi http://www.myspace.com/psychosymphonyro

Înregistrarea video integrală a concertului PSYCHO SYMPHONY de la SamFest Rock 2012 poate fi urmărită mai jos

Onoarea de a încheia această ediţie a revenit clujenilor de la HUNGRY FOR HEAVEN, cei care aduc un tribut deosebit celuia care a fost Ronnie James Dio, figură marcantă a heavy metal-ului mondial. Deşi şi-au început incursiunea undeva în jurul orei 03:30, acest lucru nu a contat în calitatea prestaţiei lor. În schimb, a contat în ceea ce priveşte prezenţa publicului. Toţi cei 5 membri ai HUNGRY FOR HEAVEN, adică Dudu Isabel (voce),
Cătălin “Mr. Ego” Băbuţ (chitară), Liviu Fodor (chitară bas), Johnny B (claviaturi) şi Cristi Prigoană (tobe) sunt muzicieni cu o vastă activitate muzicală, acumulată în trupe cum ar fi Seven, Slot, Silent Scream, CASH, Voices Of Silence, Masterpiece, The Hourglass etc. Trupa chiar aduce un reuşit omagiu celuia care a fost Ronnie James Dio, meritând captarea atenţiei! Vreme de cam 45 de minute, au interpreta atât piese din repertoriul Dio, cât şi din repertoriul Rainbow sau Heaven And Hell, trupe năşite, practic, de către Ronnie James Dio.

Playlist HUNGRY FOR HEAVEN:

01. I (Heaven And Hell cover)

02. Long Live Rock’n Roll (Rainbow cover)

03. Bible Black (Heaven And Hell cover)

04. We Rock (DIO cover)

05. Holy Diver (DIO cover)

06. Hungry For Heaven (DIO cover)

07. The Last In Line (DIO cover)

08. Rainbow In The Dark (DIO cover).

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei HUNGRY FOR HEAVEN, vă invit să accesaţi http://www.myspace.com/hungryforheavenband

Înregistrarea video integrală a concertului HUNGRY FOR HEAVEN de la SamFest Rock 2012 poate fi urmărită mai jos

Două galerii foto din cea de-a doua zi a festivalului SamFest Rock 2012 pot fi accesate la link-urile:

În jurul orei 04:20, odată cu încheierea concertului celora de la Hungry For Heaven, s-a încheiat şi ediţia actuală a festivalului SamFest Rock! S-a dovedit a fi una dintre cele mai reuşite, din punctul de vedere al line-up-ului: nu numai trupele străine prezente, dar, de data aceasta, chiar toate trupele românesti părându-mi-se a fi bine alese şi cu prestaţii la înălţime! Festivalul a stagnat, însă, sub aspectul condiţiilor oferite spectatorilor, în comparaţie cu celelalte două ediţii desfăşurate pe Aerodrom, ţinând cont de faptul că un început de Iulie petrecut la câmpie necesită precauţii în ceea ce priveşte disconfortul termic sau de găzduire peste noapte ale celora prezenţi. Care – sei prezenţi – spre bucuria mea, suntem din ce în ce mai mulţi!

Să ne vedem cu bine la ediţia din 2013 a SamFest Rock-ului!

Autor, cameraman & fotograf: Tudor Bolgar