Cronică CELELALTE CUVINTE – 30 DE ANI in Oradea si Cluj

Noiembrie 15, 2011

În week-end-ul 04-05 Noiembrie 2011, veteranii orădeni de la Celelalte Cuvinte au dat startul turneului naţional care marchează 30 de ani de existenţă pe piaţa muzicală. 30 de ani de trăinicie şi ambiţie, de consecvenţă şi tenacitate, de inovaţie si conservatorism. Celebrăm astăzi 30 de ani de când Călin Pop, Tiberiu Pop, Marcel Breazu, Leontin Iovan şi Ovidiu Roşu şi-au dat întâlnire, studenţi fiind, la Timişoara. Şi cum binecunoscutul aforism „Azi în Timişoara, / Mâine-n toată tara” nu are cum să se limiteze doar la activitatea celora de la Phoenix sau a celora de la Cargo, iată-ne ajunşi, nicidecum La Ceas Târziu, la zi(le) de sărbătoare: cei care, în cuvinte puţine sau, adesea, în lipsa lor, ne-au purtat, ca nişte Oameni Prefăcuţi ai acestui Neam Blestemat ce suntem, către Comoara Între Visele Nopţilor, trecând pe lângă Fântâna Suspinelor, adăpându-ne precum „o haită de lupi, de sănge-nsetată”, ne-au fixat drept destinaţie Sfârşitul Unui Nou Început.

De un nou început, dar, în acelaşi timp, şi de o confirmare, am avut parte noi, cei care am ales să le fim alături, la ceas aniversar, pe data de 04 Noiembrie, în Club Blue Monday din Oradea, şi/sau pe data de 05 Noiembrie, în Irish & Music Pub din Cluj-Napoca. Din câte am remarcat nu numai eu, am fost singurul care am ales să-i însoţesc în ambele prime date ale turneului, pentru că ştiam că nu voi avea parte de spectacole trase la indigo şi pentru că, oricum, orice întâlnire a mea cu Cuvintele o consider o binecuvântare.

Am gândit, iniţial, să fac o prezentare succintă, la comun, a celor două evenimente la care am luat parte, din raţiuni ce ţin de o oarecare concizie a relatării, însă, pus în faţa faptului împlinit, mi-am dat seama că, astfel, s-ar putea să nu acord atenţia cuvenită unor aspecte care au făcut remarcabile diferenţe între cele două concerte. Prin urmare, voi dezvolta mai amplu evenimentul de la Oradea, urmând ca, în cazul concertului de la Cluj, să mă aplec cu precădere asupra acelor elemente care s-au diferenţiat fata de concertul din ziua precedentă.

Aşteptam de multă vreme să văd Cuvintele în oraşul de unde şi-au urmat destinul comun. Aniversarea de 30 de ani mi-a oferit şansa de a vedea, în sfârşit, Cuvintele la casa lor, în Oradea, drept pentru care nu am precupeţit o clipă să mă prezint la primul concert din turneu. În fapt, aveam chiar o dorinţă mai arzătoare de a vedea Cuvintele la Oradea decât în Cluj. Nefiind un prea bun cunoscător al locaţiilor de concerte din Oradea, îmi permit să afirm faptul că, din punctul meu de vedere, Blue Monday a părut a fi un cuibuşor de nebunii bine ales pentru desfăşurarea concertului, care, atât prin forma, cât şi prin amplasamentul lui, permite desfăşurarea unui concert de genul acesta sub auspicii favorabile. Necunoscând locaţia, am ajuns la faţa locului cu aproximativ 1 oră înainte de debutul evenimentului, fiind (neplăcut) surprins de faptul că nu am găsit în sală decât maxim 5 persoane. Ulterior, am aflat că şi acestea făceau parte din staff-ul trupei, Cuvintele făcându-şi apariţia în local undeva în jurul orei 21:00. Toate calculele pe care, inerent, mi le făcusem în respectivul moment, legate de participarea publicului la concert, mi-au fost date peste cap, spre bucuria mea, odată cu debutul concertului, în jurul orei 21:30. Precedând debutul propriu-zis, asemenea oricărei trupe care se respectă, pe un fundal video care, dealtfel, a acompaniat, pe întreg parcursul concertului, fiecare piesă care beneficiază de videoclip, pe ritmurile piesei Nu-i Vina Mea, a fost prezentată istoria de 3 decade a trupei, printr-un joc de Cuvinte care a reunit titlurile mai tuturor pieselor pe care Celelalte Cuvinte le-a lansat de-a lungul timpului.

De ce debut fulminant şi totalmente neasteptat am avut parte! Nu exagerez spunând faptul că a fost o surpriză fantastică pentru toţi cei prezenţi faptul că Cuvintele au ales să deschidă concertul cu interpretarea cap-coadă, într-o singură bucată muzicală, a ciclului de piese Oglinda. Da, toate cele 6 compuse, nu numai cele 2 lansate! 6 piese incredibile care, închegate, însumează peste 25 de minute de rock de cea mai înaltă ţinută! Incursiunea, desfăşurată preponderent de la nou la vechi, a continuat cu trei piese incluse pe cel mai recent material discografic al trupei – Stem -, anume Zmeie, Între Vise şi Se Închid. Beneficiind, asa cum am spus, de 3 ecrane, videoclipul piesei WWW a rulat odată cu intrepretarea acestei piese. După cum ne-au obişnuit de ceva timp încoace, întrucât concertele Cuvintelor se întind pe o durată undeva în jurul a 3 ceasuri (ne-rele), Călin Pop & Co. obişnuiesc să ia o pauză scurtă, marcând jumătatea spectacolului. Nu au făcut excepţie nici la Oradea, dar acest lucru nu avea să se întâmple decât după interpretarea pieselor Pasărea De Plumb şi Boala De Gânduri, piesă pe durata căreia toţi cei 4 membri şi-au dovedit măiestria uluitoare cu care îşi mânuiesc instrumentele, fiecare stârnind reacţii pozitive din partea publicului în urma interpretării celor 4 solo-uri – chitară, chitară bas, clape, tobe – de zile mari.

După nici 10 minute de pauză, periplul prin istoria Cuvintelor a revenit în atenţia celor aproximativ 300 de spectatori prezenţi, odată cu interpretarea piesei pe care mulţi o consideră port-stindardul trupei – Armaghedon. De pe acelaşi album omonim, au urmat la rând Neam Blestemat şi Balanţa. Dacă piesa Asa E Viata Mea este una dintre cele puţine care nu lipsesc din repertoriul oricărui concert al Cuvintelor, ceea ce a urmat avea să constituie o premieră şi o fantastică surpriză în ceea ce mă priveşte: nu mă gândisem o clipă că voi avea şansa să audiez si live vreodată formidabila Se Lasă Rău – o piesă de atitudine, printre preferatele mele din repertoriul Cuvintelor. A urmat apoi o adevărată Comoară din repertoriul Cuvintelor, pentru ca, pe urmă, Leontin Iovan şi Marcel Breazu să părăsească, temporar bineînţeles, scena, întrucât avea să urmeze perioada, să-i spunem, mai lirică a concertului, cea în care muzicalitatea chitării lui Călin şi-a dat întâlnire cu armonia clapelor lui Tiberiu, în „trilogia” Scrisori Iubite – Rămâi – Gong. „Comoara” piesei Omul Prefăcut a constituit-o Ovidiu Roşu – cel care nicicând nu se preface, din spatele mixerului – care, într-o altă surpriză pe care Cuvintele ne-au rezervat-o pentru întreg turneul, a interpretat, la vioară, pasajul dedicat acestui instrument, situat către finalul piesei. Curios, deşi ne îndreptam către debutul discografic al trupei, ne îndreptam, de fapt, pierzându-ne noţiunea timpului, către finalul concertului. Uitasem că O Să (mai) Am parte de încă o porţie peste mai puţin de 24 de ore! Cum fanului, asemenea unui turist versat, îi stă bine bătând mereu cărările pe care îl poartă favoriţii săi, un popas la o fântână, fie ea Fântâna Suspinelor, este mereu binevenită, întrucât ne prilejuieşte o reîntâlnire de maximă (a)profundare cu Moţu’. La final, noi, bărbaţii, am fost îndemnaţi astfel: Dacă Vrei să găseşti Iarbă Prin Păr, pe obrajii ei şi pe ochii căprui, să ştii că Un Sfârsit E Un Început. Nimeni nu vroia să întrezărească sfârşitul, dar faptul că deja ne aflam în primele minute ale zilei în care urma să mă revăd cu Cuvintele ne-a dat de înţeles că spectacolul ajunsese la punctul final.

Fără a omite faptul că un moment emoţionant, atât pentru trupă, cât şi pentru toţi cei prezenţi, a fost cel în care, prin vocea vice-primarului Oradei, Călin Pop a primit o diplomă omagială, prin care le este cinstit şi apreciat modul prin care Cuvintele au reprezentat oraşul de pe Criş de-a lungul celor 3 decenii de existenţă, voi conchide prin a mărturisi că, pe cât de mult am aşteptat întâlnirea cu Celelalte Cuvinte la ei acasă , pe atât de reuşit şi de emoţionant mi s-a părut evenimentul. Fără a exagera câtuşi de puţin, afirm, fără îndoială, faptul că, impulsionat fiind şi de publicul care mi s-a părut mai apropiat şi mai cunoscător ca în cazul multor altor oraşe prin care am ajuns cu Cuvintele, concertul de la Oradea mi s-a părut cel mai emoţionant concert de-al Cuvintelor la care am asistat vreodată.

La Cluj-Napoca, pe 05 Noiembrie, lucrurile au stat diferit şi nu prea. Public cam la fel de numeros, însă, asa cum am mentionat anterior, parcă ceva mai distant. Sunet bun, din nou, felicitari Ovidiu! Din nou, Oglinda, în prim-plan, precedată de aceeaşi prezentare (de data aceasta, fără fundal video) a istoriei trupei, pe ritmurile piesei Nu-i Vina Ta. A urmat piesa Zmeie, însă, cel puţin temporar, similitudinile dintre cele două concerte s-au oprit. Dacă la Oradea am fost impresionat pur si simplu de faptul că Cuvintele m-au purtat, din nou, pe meleaguri nemaiumblate alături de ele, concertul de la Cluj mi s-a părut superior din punctul de vedere al pieselor alese, însă asta se datorează indubitabil faptului că ne-au fost date spre ascultare piese pe care trupa le interpretează rar în concerte. Personal, una dintre cele două surprize majore ale serii a constat în interpretarea piesei Umbra Mea, care este una dintre primele piese ale Cuvintelor pe care le-am ascultat pe replay. O altă premieră a venit imediat după, prin interpretarea instrumentalei Stem, de pe albumul omonim. Apoi, au urmat, de data aceasta, două piese de pe albumul NOS, anume WWW şi Turbo. Asemenea primului concert, prima parte a serii a fost încheiată prin interpretarea pieselor Pasărea De Plumb şi Boala De Gânduri, iar revenirea pe scenă a fost marcată prin interpretarea piesei Armaghedon. Pentru minel, punctul culminant poate al întregului week-end a constat în interpretarea piesei Lupii – o piesă pe care o consider edificator de grăitoare pentru spiritul liber al Cuvintelor. Este piesa pe care am ascultat-o cel mai îndelung din întreaga lor discografie şi, mai mult, este singura piesă interpretată pe parcursul ambelor concerte faţă de care aveam o curiozitate totală faţă de cum sună live, pentru că a fost singura piesă pe care nu am avut ocazia, nici măcar în variantă înregistrată, să o audiez în variantă live vreodată. Clapele lui Tibi fac minuni, într-adevăr! Dar nici six string-urile lui Călin, nici formidabilul drums-set al lui Leontin, cum, bineînţeles, nici bass-ul lui Breazu, nu se lasă mai prejos! Piesele care au urmat au fost prezentate, într-o manieră similară, şi la Oradea, aşa ca nu voi zăbovi asupra lor decât prin enunţarea titlurilor acestora: Aşa E Viata Mea, Se Lasă Rău, Comoara, Scrisori Iubite + Rămâi + Gong, Omul Prefăcut (din nou, vioara lui Ovidiu Roşu a electrizat publicul, (e unii aflaţi mai în faţă chiar la propriu!), O Să Am, Fântâna Suspinelor, concertul încheindu-se cu, probabil, cea mai cunoscută piesă a CuvintelorDacă Vrei. Spre deosebire de concertul de la Oradea, publicul de la Cluj-Napoca a cerut şi un bis. L-a şi primit! L-a şi meritat! Dat fiind faptul că politica celora de la Irish & Music Pub este de a nu permite întinderea concertelor până după ora 00, cei 4 au revenit pentru o ultimă piesă, aşteptată de toată lumea cred, inclusiv de către mine, întrucât la Oradea nu am avut ocazia de a o asculta: Iarbă Prin Păr. Ca o curiozitate, această piesă s-a reîntors în oraşul în care, în urmă cu 18 ani, a primit botezul, prin imprimarea ei pe vinil, în studiourile Radio Cluj, asemenea piesei O Să Am, imprimată şi ea în acelaşi an.

Datorită constrângerilor temporale sus-amintite, trupa Celelalte Cuvinte a fost nevoită să îşi scurteze spectacolul la aproximativ 2 ore şi jumătate, deşi setlist-ul pregătit însuma peste 3 ore. Cei aproximativ 250 de fani prezenţi au rămas însă cu amintirea unui concert formidabil, cum numai Cuvintele ştiu să pună la cale. Turneul naţional CELELALTE CUVINTE – 30 DE ANI va continua, având programate următoarele date de turneu:

– 10 Noiembrie 2011, Sibiu, Vintage Pub

– 11 Noiembrie 2011, Timişoara, Club Setup

– 12 Noiembrie 2011, Reşiţa