Skip to content

Cronica LUX MUNDI World Tour – SAMAEL, KEEP OF KALESSIN, MELECHESH, DARK END, MINKUS şi FLUXIOUS în Cluj-Napoca

Septembrie 19, 2011

Vineri, 09 Septembrie 2011, turneul mondial LUX MUNDI iniţiat de către elveţienii de la SAMAEL avea să poposească şi pe tărâm românesc. Deşi, iniţial, fusese programat să aibă loc la Bucureşti, concertul cu SAMAEL (swi), KEEP OF KALESSIN (nor), MELECHESH (isr), DARK END (it), MINKUS (swi) şi FLUXIOUS (fr) avea să fie organizat la Cluj-Napoca, mai exact în Euphoria Music Hall.

Ajuns la faţa locului cu puţin timp înainte de momentul în care accesul publicului a fost permis, nu mare mi-a fost mirarea să nu văd mai mult de 15-20 de omuleţi văitându-se în apropierea localului. Este adevărat şi faptul că nu puţini au fost cei care au întâmpinat oareşice greutăţi în a găsi clădirea fostului Cinematograf „Steaua”. Gândurile mele zburau, inevitabil, la faptul că nu va fi o seară cu prea mult zâmbet pentru Hatework şi pentru Asociaţia Culturală „Manifest” – organizatori ai acestui eveniment în România. Motive se pot găsi multe în ceea ce priveşte absenteismul masiv al publicului clujean de la evenimentele derulate pe timpul verii, însă dezolarea avea să-mi dispară în momentele în care am observat faptul că lipsa precoce a publicului avea să se datoreze faptului că o bună parte din el era încă pe drum. Fani din Zalău, Sibiu, Bistriţa, Oradea, Sighetu Marmaţiei sau din Bucureşti au ales să participe la un eveniment care de la bun început se anunţa a fi unul de înaltă ţinută.

Pe parcursul primelor două concerte, am crezut continuu că am greşit sala şi că am nimerit la un concert organizat de către cei de la CJHC! Alegerea trupelor FLUXIOUS, din Franţa, şi MINKUS, din Elveţia, pentru a deschide concertul celor 3 granzi, nu a fost una pe gustul majorităţii celora prezenţi. Diferenţele stilistice, de atitudine şi de comunicare dintre aceste două trupe şi celelalte patru sunt colosale. Spre exemplu, prima trupă a serii (FLUXIOUS) m-a dus cu gândul spre nişte tărâmuri bântuite odinioară de către cei de la Evanescence, cu un sound ceva mai avântat faţă de cel al acestora. Nu este o trupă fără potenţial, însă, momentan, mi s-a părut că nu are un mesaj bine conturat. În cele 30 de minute alocate, prin piese cum ar fi Unfair To You, Inside, Voodoo Mood, Biatch, Games And Trials sau Reaching Nowhere, cei de la Fluxious, în special prin vocea solistei, au încercat să anime publicul, însă nu au reuşit altceva decât să îl irite şi să îl (în)depărteze. Cu toţii am aşteptat, undeva în zona barului, ca show-ul francezilor să se încheie, neputând admite faptul că următoarea trupă avea să constituie o pată mai mare pe afişul turneului.

Pentru mai multe detalii prvind activitatea trupei FLUXIOUS, va invit să accesaţi http://www.myspace.com/fluxious

Cred cu tărie că cei de la MINKUS ar fi fost de mai mare ajutor pentru celelalte trupe dacă se rezumau să facă ceea ce au făcut după concertul lor: cărat de scule pentru headlineri şi întreţinut atmosfera cu împreună cu aceştia. Dacă cei de la Fluxious şi-ar fi găsit cu brio un loc pe afişul unui festival mai apropiat de genul muzical adoptat, cei de la MINKUS mi s-au părut depăşiţi pe toate planurile. Cu o solistă căreia cu dificultăţi îi puteai stabili atât sexul, cât şi orientarea sexuală, cu nişte instrumentişti care nu m-au impresionat cu absolut nimic, MINKUS mi s-au părut chiar mai slabi decât predecesorii lor. Recunosc că nici hardcore-ul agresiv adoptat de către ei nu îmi este tocmai pe plac, însă de aici şi până la a aprecia o muzică cu sclipici este cale lungă. Ştiam că ceea ce va urma va constitui un veritabil regal, aşa că am aşteptat nestingherit ca elveţienii să îşi ducă la bun (?) sfârşit prestaţia.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei MINKUS, vă invit să accesaţi http://www.myspace.com/minkusband

În jurul orei 20:20, avea să debuteze un show care stiam că va fi exploziv. Italienii de la Dark End au mai vizitat exact aceeasi locatie pe data de 02 Mai 2011, cu ocazia celui de-al treilea concert pe care grecii de la Rotting Christ l-au susţinut in Cluj-Napoca. La acel concert, cei de la  DARK END au constituit o veritabilă surpriză veritabilă, nu numai datorită decorului ocult şi încărcat de simbolism cu care realmente au impresionat asistenţa, ci şi datorită prezenţei scenice deosebite a solistului Animae. Atât dread-urile sau vestimentaţia lui Animae, cât şi (ca un plus faţă de concertul precedent) comunicarea îmbunătăţită cu publicul a lui Imajes (chitară), Ashes (chitară), Specter (chitară bas), Antarktica (clape) şi Valentz (tobe) au făcut ca şi cea de-a doua venire a italienilor să fie extrem de gustată de public. Mulţi dintre cei prezenţi i-au văzut şi pe data de 02 Mai, astfel încât show-ul DARK END a fost mai bine recepţionat de către aceştia, de bună vreme ce erau deja puşi în gardă cu privire la ceea ce avea să urmeze, iar italienii ştiau că mai au multe de dovedit. Regretul a constat în faptul că nu am avut timp decât o oră pentru a-i urmări pe italieni … cumulat, pentru cele două concerte. Una peste alta, deşi show-ul acesta a fost mai bine receptat de public şi a fost mai intens, atât pe scenă, cât şi în faţa ei, cele două concerte ale italienilor s-au asemănat izbitor. Playlist-ul ales a fost format, din nou, din 5 piese, aflate pe cele două materiale discografice lansate până acum – Damned Woman And A Carcass (2006) şi Assassine (2010). Este lesne de înţeles faptul că italienii au fost primii care au fost asaltaţi pentru autografe, poze şi alte soiuri de amintiri – altele decat cele vizuale sau auditive.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei DARK END, vă invit să accesaţi:

www.myspace.com/darkendband

Urmau să performeze cele 3 trupe special invitate. Prima dintre ele avea să fie întocmai trupa pentru care am şi venit la acest concert, anume MELECHESH. Prezenţi pentru a doua oară în Cluj-Napoca, prima oară deservind ca opening act pentru americanii de la Immolation, israelienii de la MELECHESH, stabiliţi de câţiva ani în Olanda, constituie o trupă unică, întrucât combinaţia de black, death şi middle eastern folk metal este una absolut încântătoare. Numele trupei nu este deloc întâmplător ales, întrucât, în limba ebraică, MELECHESH înseamnă regele focului. La Cluj-Napoca, într-un concert ce a durat o oră, Ashmedi (voce, chitară), Moloch (chitară), Butchered (chitară bas) şi Xul (tobe) au oferit un show formidabil, în care ritmurile de black şi death metal au fost inspirat combinate cu cele specific orientale. Playlist-ul israelo-olandezilor a cuprins piese de pe toate cele 5 full-length-uri editate până în prezent – Planetary Rites, The Sorcerers Of Melechesh, Covering The Sun, Ladders To Sumeria sau Defeating The Giants.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei MELECHESH, vă invit să accesaţi http://www.melechesh.com/ şi http://www.myspace.com/melechesh

Cea de-a cincea trupă a serii avea să fie aceea formată din Thebon (voce, chitară), Obsidian C. (chitară, clape, backing vocals), Wizziac (chitară bas) şi Vyl (tobe). Nici pentru norvegienii de la KEEP OF KALESSIN nu avea să fie prima vizită ȋn Cluj-Napoca, aceştia mai concertând, in urmă cu aproape 3 ani, întocmai în deschiderea concertului Samael de pe data de 28 Ianuarie 2011. Au fost multe similitudini între aceste două concerte. În primul rând, KEEP OF KALESSIN au fost prezenţi în aceeaşi componenţă în ambele concerte. În al doilea rând, playlist-ul a fost extrem de apropiat, cel al concertului de pe data de 9 Septembrie 2011 cuprinzând şi câteva piese incluse pe cel mai recent material discografic al trupei – Reptilian (2010) – Judgement sau Dark As Moonless Night. Nu în ultimul rând, publicul a fost destul de apatic în cazul ambelor concerte. Dacă la cel din 2009, publicul, deşi destul de numeros, nu s-a manifestat energic nici în timpul prestaţiei celora de la KEEP OF KALESSIN, nici a slovenilor de la Noctiferia, de data aceasta, aş putea spune că KEEP OF KALESSIN au avut parte de cel mai slab numeric şi mai putin energic public dintre toate cele 4 trupe de metal extrem ale serii. Pe parcursul unei ore, cât a durat concertul lor, KEEP OF KALESSIN au interpretat piese cum ar fi Obliterator, I Deny, Towards I Roam, Vengeance Rising, The Wealth Of Darkness sau Ascendant.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei KEEP OF KALESSIN, va invit să accesaţi http://www.keepofkalessin.no/ şi http://www.myspace.com/keepofkalessin

Ultima trupă a serii, cea de la care practic a pornit acest turneu, a fost SAMAEL. După cum am amintit adineaori, nici elveţienii nu aveau să calce pentru prima dată în Cluj-Napoca, aceştia mai susţinând un concert în Cluj-Napoca şi în iarna anului 2009. Şi în cazul celora de la SAMAEL, concertele aveau să se asemene izbitor de mult. La capitolul componenţei, SAMAEL s-au prezentat din nou în formula Vorph (chitară, voce), Makro (chitară), Mas (chitară bas) şi Xytras (clape, tobe, percuţie). Jocul de lumini şi schetch-urile aveau să marşeze pe aceeaşi idee, punând în evidenţă latura industrială a trupei. Timp de aproximativ 90 de minute, măsurate parcă cu precizie elveţiană, până în jurul orei 01 A.M., elveţienii au reconstituit un veritabil jurnal de bord printre cele 9 full-length-uri editate până în prezent, cu un accent deosebit pus asupra ultimului dintre ele, Lux Mundi, apărut în toamna anului trecut. Cu un public aproape la fel de activ şi de numeros ca în cazul celora de la MELECHESH, elveţienii s-au pus pe treabă încă de la primele acorduri. De la Liquid Soul Dimension, Infra Galaxia, binecunoscutele Reign Of Light şi The Baphomet’s Throne, până la Overcome, Olympus sau Dark Side, concertul SAMAEL a constituit o veritabilă incursiune prin istoria de un sfert de veac a trupei din Sion – o legendă, o trupa etalon şi o precursoare printre trupele de electronic / industrial metal. Pe măsură ce timpul trecea, odată cu interpretarea pieselor mai cunoscute, şi publicul avea să se dinamizeze şi dinamiteze tot mai puternic, semn că cei aproximativ 300 de metalişti prezenţi s-au simţit cel puţin agreabil, fapt care s-a observat şi prin golirea accentuată a articolelor de merchandise cu care trupele au venit.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei SAMAEL, vă invit să accesaţi http://www.samael.info/ şi http://www.myspace.com/samael

Felicitări Hatework şi A.C. Manifest pentru încă un eveniment mai mult decât reuşit! Aşteptăm cu nerăbdare să decretăm data de 1 Decembrie ca fiind Ziua Naţională a metalului extrem polonez şi norvegian!

 

Autor : Tudor Bolgar

Anunțuri
2 comentarii leave one →
  1. Septembrie 19, 2011 17:35

    Cronică la obiect! O singură corecţie totuşi, 🙂 , ref. la Dark End:
    Imajes şi Specter nu au fost prezenţi; au fost amici de la alte trupe Paolo Marani (chitară) şi Mibbe de la The Modern Age Slavery (bass)!
    Şi parcă au cântat 4 piese, nu 5 (Mater Terribilis, Bleakness – noutate, de pe albumul ce urmează să apară, Destruction şi The Thorns, The Pain, The Horror)…

  2. H_E_L permalink
    Septembrie 20, 2011 15:34

    Faina cronica, dar totusi… ce ai cu orientarea sexuala a bietei fete? 😛

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: