Cronica concert NUCLEAR, AMETHYST, LOUDRAGE, 13 RITUALS, 22 Iunie 2011, Flying Circus Pub Cluj-Napoca

Iulie 21, 2011

Pe data de 22 Iunie, chilienii de la Nuclear au descins în clubul Flying Circus din Cluj-Napoca. Ca parte a turneului „Jehovirus European Tour 2011”, ocazionat de lansarea albumului omonim, concertele pe care chilienii le-au repurtat în Cluj-Napoca şi în Bucureşti au fost posibile datorită celora de la Metal Maniac.

Deşi nici numele headliner-ului, nici acela al italienilor de la Amethyst nu este unul sonor nici măcar în ceea ce-i priveşte pe înrăiţii adepţi ai subgenului thrash metal, acesta a reuşit sa strângă un număr măricel de spectatori, în comparaţie cu marea majoritate a concertelor de profil desfăşurate în Cluj-Napoca în ultima perioadă, concerte care au dus, în mod uneori inexplicabil, lipsă de prea mulţi spectatori.

Revenind la evenimentul de faţă, la ora 21:00, când era programată a urca pe scena Flying Circus-ului prima trupă a serii – localnicii de la 13 Rituals -, deja se formase, în faţa scenei, un nucleu de aproximativ 50 de persoane. Cu un playlist devenit deja unul clasic în ceea ce priveşte concertele thrash-death-erilor clujeni, alcătuit atât din cele 3 cover-uri ale formaiei [„Smells Like Nirvana” (S.O.D.); „Fuck Your Enemy” (Superjoint Ritual) şi „Bury Me In Smoke” (Down)], dar şi din piese proprii („Blackout”, „Alcohol”, „Rituals Of Punishment” sau „Poverty”), Adrian Severin (voce), George Chereji (tobe), Vlad Ciumofoaia (chitară bas), Mario Ioanici (chitară) şi Vlad Bornuz (chitară) au demonstrat, încă o dată, faptul că muzica nu ţine cont de vârstă, cât timp exprimarea artistică este una cât se poate de veridică.

Înzestrate fiind cu potenţial, curaj i cu idei, cele 13 Ritualuri au toate atuurile pentru a se face cunoscute şi dincolo de Dealul Feleacului sau de Aeroport.

În jurul orei 21:45, pe scenă a descins un alt grup obişnuit al scenei clujene, dar care, în ultima vreme, nu a mai avut o activitate concertistică la fel de intensă precum ne-a obişnuit nu cu mult timp în urmă. Însă, nici pe departe nu s-ar putea afirma faptul că luduşenii de la Loudrage au pus deoparte activitatea muzicală. Molester (voce), Canibal Fuego (tobe), Bestial Armando (chitară) şi Vomital Juanito (chitară bas) şi-au dedicat timpul aferent muzicii, compunerii de noi piese. Şi au tot compus ei ce au compus, încât, în concertul de faţă, au prezentat, cu o singură excepţie, un playlist nou-nouţ, care a cam surprins in mare măsură lumea, întrucât abordează un stil mai melodic, cei de la Loudrage fiind cunoscuţi datorită faptului că abordează într-o manieră mai groovy death-metal-ul.

Nu se poate spune că nu s-au bucurat de succes, păstrând proporţia cu afluenţa de public prezent, ştiut fiind faptul că publicul român nu este, în general vorbind, un public prea receptiv la auzul unor sonorităţi rar întâlnite. Personal, pot spune faptul că am respectat această trupă de la prima audiţie, întocmai datorită curajului de a aborda într-o manieră diferenţiată un stil atât de comun trupelor româneşti contemporane; mai mult, Loudrage m-a convins încă de la primul concert că, şi sub aspectul prestaţiei live, este o trupă care merită mai mult decât să fie ascultată la ceas de seară.

Nu în ultimul rând, în legătură cu această trupă, merită menţionat faptul că cei 4 tocmai au avut, pe data de 18 Iunie (deci, cu patru zile înaintea concertului de faţă), un prim contact cu scena death-metal-ului de afară, fiind invitaţi să concerteze, alături de clujenii de la Guerrillas, la Lugau, în Saxonia germană, fapt care denotă, din nou, popularitatea din ce în ce mai crescândă de care se bucură grupul.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei Loudrage, vă invit să accesaţi www.loudrage.com şi http://www.myspace.com/loudrage

Odată ce trupele româneşti şi-au încheiat prestaţia, şi afluenţa de public avea să se mărească, însă nu în mod considerabil. De data aceasta, nu aş spune-o în nume de rău, întrucât publicul s-a sinchisit să urmărească şi trupele din deschidere, de data aceasta.

Aş estima că, la prestaţia old-school-thrash-erilor italieni de la Amethyst, audienţa s-a ridicat undeva în jurul a 70-80 de persoane. Nici rău, ţinând cont de prezenţa medie la astfel de evenimente desfăşurate în Cluj-Napoca, nici prea bine, ţinând cont de faptul că italienii au oferit o porţie sănătoasă, gustoasă şi apetisanta de sonorităţi thrash metal, care şi celora mai comozi şi care nu s-au sinchisit să dea cu prezenţa la concert, le-ar fi fost irezistibilă. Aceştia şi-au luat în prizonierat publicul încă de la primele acorduri ale piesei de debut.

Show-ul conceput de către trupa fraţilor Lo Monaco s-a întins pe durata a aproximativ 45 de minute şi a constat într-un număr de 6 piese – apreciabil, ţinând cont de faptul că singurul material discografic editat până în prezent de către sicilieni – EP-ul „Justice Is Done” (2008) cuprinde doar 3 piese. Pe lângă aceste 3 piese („Welcome To Hell”, „Time Of Slaughters” şi piesa care dă titlul albumului), italienii au mai inclus în set list-ul lor şi piese mai recente, cum ar fi „Explosive Metal Night”. Deşi stilul adoptat de către cei de la Amethyst se învârte împrejurul unui old-school-thrash metal adoptat de către o puzderie de trupe din zilele noastre, italienii au reusit să-i descătuşeze şi pe trândavi.

Cu părere de rău pentru public, în jurul orei 22:30, cei 4 mafioţi sicilieni au fost nevoiţi să lase locul pe scenă headlinerului chilian – Nuclear.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei, vă invit să accesati http://www.myspace.com/officialamethyst

Concertul-eveniment al serii a debutat în forţă, odată cu interpretarea piesei „Asphyxia”, inclusă pe cel mai recent material al chilienilor, datat 1 Iulie 2010 şi intitulat „Jehovirus”. Deşi discografia Nuclear cuprinde în momentul de faţă un număr de 3 full-length-uri, 2 demo-uri, un VHS, un DVD şi un live album, playlist-ul s-a axat pe promovarea celui din urmă album, astfel încât Matias Leovicio (voce), Sebastian Puente (chitară), Francisco Haussmann (chitară), Raimundo Correa (chitară bas) şi Punto Sudy (tobe) au oferit spre deliciul publicului clujean, piese cum ar fi „Belligerance”, „Defleshed”, „Violence That Burns”, „Dolo” sau „The Fake Messiah”.

Pe buna dreptate, chilienii au fost cei care au prins cel mai bine la public, întrucât stilul lor muzical se potriveşte ca o mănuşă pe temperamentul mai vânos al metaliştilor! Concertul oricum s-a dovedit a fi mult prea scurt faţă de cât şi-ar fi dorit publicul să-i asculte, dar, chiar şi aşa, acesta parcă a fost scurtat şi mai tare, din cauza faptului că, pe durata concertului, nimeni nu mai vedea în stânga şi în dreapta, nimeni nu mai auzea nimic în afară de ceea ce se întâmpla pe scenă. Spre final, chilienii au răspuns cu plăcere bis-ului cerut de public, încântând, vreme de încă aproximativ 10 minute, publicul clujean cu thrash metal de o bună calitate.

Pentru mai multe detalii privind activitatea trupei Nuclear, vă invit să accesaţi www.myspace.com/nuclearthrash

În final, se cuvine să adresăm alese mulţumiri celora de la Metal Maniac, care au făcut posibile cele două concerte Nuclear + Amethyst din România, dar, în special, lui Ionuţ şi lui Florin, pentru curajul de a aduce în lumina publicului român două excelente trupe! Nu dezarmaţi!

Autor : Tudor Bolgar