Cronica Amorphis – The Beginning Of Times

Mai 28, 2011

Cu un nou material ambitios ne confrunta renumita trupa Amorphis, din data de 27 mai 2011, ce vine sub denumirea „The Beginning Of Times”, adica un nou inceput al timpurilor creat de zeul mitologiei finlandeze Vainamoinen. Pekka Kainulainen transpune magistral legenda in versuri, iar Travis Smith interpreteaza grandios nasterea mitologica a lumii dintr-un ou, a carui coaja crapata formeaza suprafata Pamantului. Dupa un album spectaculos, „Skyforger” premiat la Finnish Music Awards pentru Cel Mai Bun Album al Anului, Cea Mai Buna Coperta a Anului si datorita caruia Tomi Joutsen a fost desemnat Cel mai Bun Vocalist al Anului, Amorphis mentine o uniune impresionanta intre abordarea lor caracteristica a rockului melancolic si dezlantuirea abila a agresivitatii, fara a compromite sau a plictisi.

General vorbind productia este similara ultimelor trei albume, dar valorifica si aspecte noi. In primul rand „The Beginning Of Times” beneficiaza de un truc la care trupa nu a mai recurs pana in prezent, si anume, vocile feminine, folosite cu ingeniozitate la cateva piese. De asemenea, finlandezii au combinat aranjamente muzicale si linii melodice cu cele tipice lor, surprinzand auditoriul cu talentul si profesionalismul din spatele compozitiilor. Tomi Joutsen a lucrat extraordinar la acest album, participand trup si suflet si reusind sa-si depaseasca prestatiile de pana acum. Drept dovada, transmite intensitate si energie de la prima piesa, Battle Of Light, realizand un echilibru perfect intre growlinguri si vocea clara. Aceasta introducere „biblica” il invoca pe Ilmarinen, zeul cerului, pentru a fi partinitor la pelerinajul noului inceput al timpurilor, pe fundalul cascadelor de tonuri impresionante create de clape.

Mermaid introduce interventia subtila si melodica a vocilor feminine, ce creaza o atmosfera captivanta si memorabila, ducand piesa la un alt nivel al maretiei alaturi de pasajele emotionale ale lui Tomi. Pe o culme mai metalica a rockului se ridica My Enemy sustinuta energic de growlinguri patrunzatoare, de riffurile incontestabile ale chitaristilor Esa Holopainen si Tomi Koivusaari, de sunetul clapelor ce tempereaza piesa si de linia vocala intriganta.

You I Need putea fi fara obiectii balada albumului datorita versurilor, dar probabil nu ar fi transmis la fel de intens mesajul si nu s-ar mai fi bucurat de pasajele instrumentale spectaculoase. You I Need a fost prima piesa lansata in aprilie pentru a promova ideea albumului si beneficiaza de un videoclip pe care multi il catalogheaza „bizar”, desi nu face decat sa inglobeze ideea, simpla si profunda, a regasirii unui sambure de speranta, intr-o povestioara postapocaliptica ingenioasa. Spiritul metalic adevarat se dezlantuie odata cu Song Of The Sage, o piesa dedicata instrumentului traditional finlandez cu coarde, kantele, realizat din maxilarul unei stiuci gigante, cu ajutorul caruia „poetul nemuritor” a profilat lumea in Three Words, Reformation si progresivul Soothsayer, piese acompaniate de voci feminine. Cautarea vesnica a miresei in adancurile oceanului continua in „elegia” On A Stranded Shore, piesa care pare a fi preluata de pe „Skyforger” avand in vedere frumusetea cadrului creat. In tot acest timp, dorinta de a trai si negarea mortii se regasesc in Escape, lasate mai apoi in voia unei sarbatori simfonice in Crack In The Stone, o compozitie heavy maiestruos acordata, combinand trecutul si prezentul trupei. The Beginning Of Times este ultima aparitie inainte de coborarea cortinei in care sunetul progresiv foarte alert este marcat de interventia clapelor ce taie respiratia, chitarilor si vocilor alternate constant la fel cum oceanul agitat de uitare inghite mitul lui Vainamoinen.

Fara alte cuvinte spectaculoase, „The Beginning Of Times” este un album la care cu greu poti gasi puncte slabe, iar eu personal nu am gasit niciunul oricat de mult m-am straduit. 🙂

Nota : 10

Piese preferate: „You I Need”, „Crack In A Stone”